- researchprojekt i dekoloniserende scenekunst


Kommende datoer:
2019:
8.-12.april - Residency Dramatikkens Hus i Oslo

28.maj - Teknisk Museum i Oslo.

Autumn - Nunatta Isiginnaartitsisarfia / Nationalteatret i Nuuk


Forprojektet KOLONI besøgte i efteråret 2018:
Daiddadallú (Kautokeino), Samovarteatret (Kirkeness), Hermetikken Næringshage (Tana), Small Projects Gallery (Tromsø).

Kolonialismen har været redskab for imperialismen, til at skabe grænser mellem mennesker og bane vej for den globale kapitalisme. Også i Norden har vi handlet med kroppe og splittet familier og lande. Indbyrdes og på tværs af kontinenter.
Men nordisk kolonialisme er alarmerende fraværende i Skandinaviens selvbillede idag.
Hvordan ryster vi over 500 års kolonialistisk praksis?
Er den så indgroet i vores kulturelle DNA, at vi ubevidst reproducerer dens fortællinger?

 
Vi undersøger det betændte grænseland mellem fortid og nutid, den historiske krop og den personlige krop. Vi træder varsomt. Vi tramper ind. Det er anspændt. Følsomt. Skamfuldt. Det er personligt, uanset. Objektivitet eksisterer ikke.
Vi er alle involverede. Vi er alle Norden.
Med afsæt i både personlige og akademiske fortællinger undersøger vi med lokale publikumsgrupper scenekunstens mulighed for at åbne graven, rive i arvævet og skabe et ståsted hvorfra dekolonisering kan vokse.
Vi forvirrer og forråder forventningen om udsagn og afsender med vores repræsentative kroppe. Den grønlandske. Den brune norske. Den samiske. Den hvide danske. Hvem har ret til at fortælle hvis historie? Hvilken skam er retmæssigt vores?

Medvirkende:
Stina Aletta Aikio (samisk/finsk visuel kunstner), Aka Niviana (grønlandsk poet), Camara Lundestad Joof (gambisk/norsk dramatiker og performer), Trondur Bogason (færøsk komponist), Ingrid Tranum Velásquez (dansk koreograf, iscenesætter og danser).

 

 

 

 Projektet er støttet af: